Klare antwoorden

Hieronder tref je een selectie van de meest voorkomende vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Stel deze gemakkelijk online via de Chat onderin het scherm of bel met 088 – 7305305. Een professional van Kláár helpt je graag verder.

VEEL GESTELDE VRAGEN

Wat moet ik doen om van mijn huidige administratiekantoor of accountant over te stappen op Kláár?

Je kunt je overeenkomst met uw huidige administratiekantoor of accountant het beste schriftelijk opzeggen. Zorg dat je hiervan een bevestiging krijgt. Vervolgens neem je contact op met Kláár om samen te bespreken hoe de overstap het beste kan verlopen en hoe een vloeiende overdracht van je financiële gegevens kan worden bewerkstelligd.

Hoe komt een overeenkomst met Kláár tot stand?

Wanneer je via deze website je gegevens invult en de stappen afrondt, verstuur je automatisch een concept-aanvraag naar Kláár. Een medewerker neemt vervolgens contact met je op om deze concept-aanvraag samen door te nemen en volledig te maken. Pas wanneer alle gegevens goed zijn overgenomen ontvang je een voorstel voor een dienstverleningsovereenkomst. Hiermee kun je akkoord gaan, waarna een overeenkomst tot stand komt.

Op welk moment zit ik ergens aan vast?

Pas na (digitale) ondertekening van de dienstverleningsovereenkomst zoals deze in samenspraak met jou is opgesteld en doorgesproken sluit je een officiële overeenkomst met Kláár. Dit betekent dat jouw e-administratie vanaf dat moment voor je wordt ingericht. Uiteraard kun je deze overeenkomst op termijn ook weer probleemloos beëindigen. Lees voor meer informatie ook de algemene voorwaarden.

Welke consequenties zijn er aan verbonden als Kláár meerwerk moet uitvoeren voor mijn administratie?

Kláár maakt jaarlijks heldere prijsafspraken met haar klanten. Kláár past hierbij de fair use policy toe. Dit wil zeggen dat er enige ruimte is voor meer- of minderwerk in een gelijksoortige lijn van dienstverlening. Bij extreme overschrijdingen of werkzaamheden die buiten de prijsafspraak vallen, brengt Kláár hiervoor de reële extra kosten in rekening.

Hoe rekent Kláár mijn maandelijkse Kláár- nota met mij af?

Facturen die je van Kláár ontvangt voor de geboden dienstverlening worden maandelijks via automatische incasso van je rekening afgeschreven. Hiervoor onderteken je een machtiging. Volgens de nieuwe SEPA regels dien je bij je bank aan te geven dat je Kláár gemachtigd hebt om geld van je rekening te incasseren.

 

WERKWIJZE

Werkt mijn e-administratie via Kláár volledig geautomatiseerd?

1. Bankmutaties van RABO en ABN AMRO worden automatisch gekoppeld en verwerkt. Mutaties bij andere banken importeer je manueel en verwerk je automatisch. 2. Facturen scan je in en boek je automatisch. Verkoopfacturen maak je digitaal aan en boek je automatisch. 3. Via Kláár aangeleverde journaalposten importeer je. 4. Je genereert automatisch de BTW-aangifte en maakt een automatische berekening van de activa, welke je direct boekt.

Zijn mijn financiële gegevens veilig bij Kláár?

Zeker! Al je financiële gegevens kun je gerust aan Kláár toevertrouwen. Diverse keurmerken staan hiervoor garant. Meer over beveiliging van het online boekhoudsysteem van Kláár lees je op de websites www.zeker-online.nl en http://www.asperion.nl/over-asperion/zeker-online.aspx. Kláár heeft ook gewoon een fysiek vestigingsadres.

Hoe lever ik mijn gegevens bij Kláár aan?

Je kunt alle gegevens gemakkelijk en snel uploaden via het klantenportaal van Kláár. Je kunt hiervoor een scanner gebruiken of – heel handig – met je smartphone een foto maken van bijvoorbeeld je tankbonnetjes op het moment dat je bij het tankstation staat. Vervolgens boek je je bonnen en inkoopfacturen heel eenvoudig zelf in en heb je er geen omkijken meer naar.

Ik heb geen smartphone, kan ik dan toch via Kláár mijn e-administratie doen?

Kláár werkt op je desktop PC, laptop, tablet, enzovoort. Een smartphone heb je natuurlijk niet per se nodig, maar het kan echter wel handig zijn om gemakkelijk direct een foto van bijvoorbeeld je tankbonnetjes te maken en deze via de app te uploaden in je e-administratie. Je profiteert dan ten volle van de mogelijkheden die bij het voeren van een e-administratie via Kláár horen.

Ik heb geen scanner, kan ik dan wel via Kláár mijn e-administratie doen?

Dat kan, maar je gaat dan wel voorbij aan de vele voordelen van werken met een scanner. Het uitgangspunt van online je administratie voeren is dat je documenten kunt scannen en deze geautomatiseerd verwerkt (de gemaakte scan is dan ook bij iedere boeking/mutatie direct zichtbaar). Boeken zonder scanner is mogelijk, maar het voeren van een papieren administratie en houden van een archief blijft dan noodzakelijk.

Indien Kláár mijn administratie verwerkt, wanneer dien ik dan mijn gegevens aan te leveren?

Je wordt verzocht je gegevens aan te leveren in de eerste week na afloop van een kalendermaand, zodat deze tijdig en correct verwerkt kunnen worden en belastingaangiftes tijdig kunnen worden gegenereerd. Uiteraard worden al deze zaken nog eens uitgebreid met je doorgesproken wanneer je met Kláár een samenwerkingsovereenkomst sluit.

Kláár gaat mijn (nieuwe) medewerker(s) verlonen. Welke gegevens heeft Kláár hiervoor nodig?

Om werkgevers volgens de wettelijke normen te verlonen heeft Kláár het ID-bewijs, de arbeidsovereenkomst, het model opgaaf gegevens voor de loonheffingen (voorheen loonbelastingverklaring) en het Kláár-formulier “persoonsgegevens medewerker” nodig per werknemer. Deze formulieren kunnen op verzoek worden verstrekt.

 

OVER KLAAR

Is er persoonlijk contact mogelijk met Kláár?

Ja. Klaar werkt met echte mensen en wil je graag persoonlijk van dienst zijn als dat nodig is. Je kunt contact opnemen met Kláár via telefoon, chat, mail, Skype. De helpdesk kun je bereiken tijdens kantooruren en op dinsdagavond en donderdagavond tot 22.00 uur. Zo kun je altijd probleemloos verder met je e-administratie.

Waarom is Kláár goedkoper dan een offline administratiekantoor?

Kláár zorgt voor een efficiënte werkwijze en vooraf voor een logische inrichting van jouw e-administratie. Als gebruiker kun je vervolgens veel zelf doen, omdat het systeem je helder begeleidt. Dankzij jouw eigen invulling ben jíj het dan ook die grotendeels bepaalt hoe hoog de besparing op jouw boekhoudkosten is.

Wie zijn de mensen achter Kláár?

Bij Kláár tref je betrokken professionals met jarenlange ervaring in het verzorgen van financiële administraties. Zij beschikken ook nog eens over een enorm netwerk van specialisten. Mensen bij Kláár hebben daarnaast een grote affiniteit met het toepassen van innovatieve mogelijkheden en methodes. Dit staat ervoor garant dat Kláár altijd werkt volgens de nieuwste technieken.

Werkt Kláár uitsluitend online?

De administratieve verwerking via Kláár verloopt volledig online. In het Kláár-klantenportaal kun je altijd en overal jouw documenten inzien en opvragen. Persoonlijk contact is mogelijk via telefoon, chat, Skype en e-mail. Indien persoonlijk contact of een adviesgesprek gewenst is, dan wordt hiervoor een marktconform tarief in rekening gebracht (op aanvraag).

Is het ook mogelijk dat Kláár mijn administratie voor mij verwerkt?

Ja, dat kan. Je ontvangt hiervoor op aanvraag van Kláár een op jouw specifieke situatie en wensen afgestemde aanbieding. Je profiteert dan van de vele online voordelen die Kláár je te bieden heeft en je kunt zelf bepalen welke administratieve handelingen je wel en niet zelf wilt uitvoeren. Neem contact op met Kláár voor een offerte.

 

FISCALE ZAKEN

Verzorgt Kláár ook mijn aangifte loonheffing?

Ja, het verzorgen van de aangifte loonheffing is opgenomen in de standaard dienstverlening van Kláár. Indien je je salarisadministratie bij Kláár uitbesteedt wordt alles goed en risicoloos voor je voorbereid, verwerkt en verzonden naar de belastingdienst. Een tijdige betaling aan de belastingdienst verzorg je uiteraard zelf.

Vraagt Kláár voor mij uitstel voor de inkomstenbelasting en / of vennootschapsbelasting aan?

Kláár vraagt standaard voor haar klanten uitstel aan (indien van toepassing) voor zowel de aangifte inkomstenbelasting als ook voor de aangifte vennootschapsbelasting. Dit geeft de professionals van Kláár en natuurlijk ook jou zelf de nodige tijd om in je e-administratie alle zaken goed af te ronden voordat de aangifte gedaan wordt.

Verzorgt Kláár mijn aangifte omzetbelasting?

Ja, afhankelijk van de wensen die je opgeeft is dat zeker mogelijk. Kláár kijkt in ieder geval bij de laatste BTW-aangifte van het jaar met je mee, zodat je het jaar correct afsluit als het gaat om de aangifte omzetbelasting. Hierdoor wordt voorkomen dat je het risico loopt op een boete of een naheffingsaanslag.